Wiele osób marzy o tym, by zarabiać na swoim blogu. Dla niektórych ma być to dodatkowe źródło dochodu, dla innych — podstawa utrzymania. W każdej z tych sytuacji konieczne jest jednak opracowanie strategii, która pozwoli osiągnąć odpowiednie zyski. W naszym artykule przedstawimy najważniejsze kwestie, jakie należy brać przy tym pod uwagę.

Jak zdobyć czytelników bloga?

Blog nie da nam satysfakcjonujących zarobków, jeżeli nie zdobędziemy odpowiedniej ilości czytelników. Osoby, które zastanawiają się jak ich pozyskać, powinny zajrzeć do artykułu: Najczęstsze błędy przy prowadzeniu bloga wielotematycznego — Dowiedz się, jak ich unikać!, szczegółowo omawiającego związane z tym kwestie. Tu nadmienimy jedynie, że warto:

  • uwzględnić wymogi SEO;
  • zaprojektować witrynę tak, by łatwo można było nawigować w jej obrębie.

Najważniejszą kwestią jest jednak zapewnienie osobom, które odwiedzają bloga, dostępu do wartościowych i unikalnych treści. Jeżeli poważnie podejdziemy do tego zagadnienia, nie tylko uzyskamy wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, lecz również zachęcimy czytelników do ponownych wizyt.

Jak zarabiać na blogu? Wpisy sponsorowane

Najczęściej stosowaną metodą zarabiania na blogu jest publikacja artykułów sponsorowanych. Jeżeli chcemy uzyskiwać znaczące dochody z tego tytułu, powinniśmy poważnie podejść do kwestii pozyskiwania partnerów. Warto na przykład zadbać, by w widocznym miejscu naszej strony znalazły się dane kontaktowe. Przykładem bloga, który świetnie sobie z tym poradził, jest ecszopienice.pl, strona prowadzona przez grupę osób, pasjonujących się nowoczesnymi technologiami — jednym z pierwszych elementów, które rzucają się w oczy po wejściu na nią, jest zakładka „Kontakt”. Alternatywą wobec samodzielnego poszukiwania kontrahentów jest zgłoszenie bloga do specjalistycznego portalu, zajmującego się pozyskiwaniem zleceń tego typu. Zarobki za jeden wpis będą wówczas nieco mniejsze, lecz dostęp do szerokiego grona potencjalnych klientów pozwoli to zrekompensować.

Jak zarabiać na reklamach?

Obecnie coraz częściej stosowaną metodą monetyzacji bloga jest zamieszczanie na nim reklam (najczęściej wykorzystuje się do tego platformę AdSense). Przychody z tego tytułu mogą być zróżnicowane. W praktyce uzależnione są one od:

  • sposobu rozmieszczenia reklam oraz formatu, w jakim zostaną one opublikowane;
  • tematyki bloga;
  • ruchu na stronie.

Przeszkodą w zarabianiu na reklamach może być jednak coraz powszechniejsze stosowanie przez naszych rodaków specjalnych rozszerzeń, blokujących ich wyświetlanie (np. AdBlocka).

Jak zorganizować sprzedaż na blogu własnych produktów?

Właściciel bloga może również sprzedawać własne produkty. Nie jest to obecnie zbyt trudne — wystarczy podpiąć sklep pod istniejącą witrynę (jest to możliwe w wielu popularnych skryptach). E-handel wymaga jednak zaangażowania znacznej ilości czasu i energii — sprzedane produkty trzeba wszak zapakować i wysłać. Należy również zadbać, by:

  • towary, które znajdą się w sklepie, były w jakiś sposób powiązane z tematyką bloga;
  • możliwość nabycia konkretnych produktów została jasno zasygnalizowana na stronie.

Ta forma zarabiania na blogu sprawdzi się zwłaszcza wówczas, gdy będziemy w stanie zaoferować własną linię produktów, sygnowaną naszą marką lub nazwiskiem.

Własne usługi — dlaczego warto je sprzedawać na blogu?

Ciekawym sposobem na zmonetyzowanie bloga jest zaoferowanie czytelnikom treści premium lub usług. Mogą być to na przykład:

  • kursy i szkolenia,
  • e-booki,
  • konsultacje.

Działalność taka jest zwykle łatwiejsza w realizacji od sprzedaży produktów (nie trzeba troszczyć się o magazynowanie, wysyłkę, transport i ewentualną obsługę zwrotów).

Jak zarabiać na programach partnerskich?

Ten sposób zarobkowania na blogu przypomina nieco reklamę. O ile jednak sieci takie jak AdSense płacą za kliknięcie konkretnego banera (lub za jego wyświetlenie), o tyle w programie partnerskim naszym dochodem jest zwykle prowizja. Może być ona naliczana:

  • za sprzedany produkt lub usługę,
  • za pozyskany lead.

Oczywiście płatności w modelu CPC (za kliknięcie) również są praktykowane, jednak nie są w tym wypadku standardem. Warto dodać, że to bloger dobiera produkty, które będą promowane na jego stronie. Kwota, jaką zarobi w ten sposób, zależy więc m.in. od dopasowania polecanych wyrobów do potrzeb odwiedzających jego witrynę czytelników.

By Prezes