Współczesne samochody wyposażone są w nowoczesne jednostki napędowe, których zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego przyspieszenia, mocy, prędkości maksymalnej i innych osiągów na optymalnym poziomie.

Często konstrukcje nowych silników obejmują specjalne elementy dodatkowe. Do ich grona z pewnością można zaliczyć turbosprężarki. Dzięki nim możliwe jest znaczne zwiększenie mocy jednostki napędowej. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat działania turbosprężarek oraz czynników powodujących ich zużycie czy też uszkodzenie.

Działanie turbosprężarek w silnikach spalinowych

Podstawowe informacje na temat turbosprężarek

Turbosprężarka jest turbiną napędzaną przez gazy spalinowe. Jeden z końców turbiny jest wprawiany w ruch dzięki energii spalin wydostających się z silnika, a drugi spręża powietrze, które trafia do jednostki napędowej. Na rynku dostępne są specjalne turbosprężarki o zmiennej geometrii sterowania strumieniem spalin. Są one sterowane komputerem i charakteryzują się wysoką sprawnością. Turbosprężarki to elementy wykorzystywane zarówno w silnikach benzynowych, jak również w dieslowskich jednostkach napędowych. W silnikach diesla obciążenie termiczne turbosprężarek jest mniejsze.

Oczywiście turbosprężarki mogą ulec uszkodzeniu lub zużyciu. Urządzenia takie są zmuszone do długotrwałego działania w zakresie obrotów od 100 000 do nawet 300 000 na minutę. Bardzo często uszkodzeniu ulegają łożyska, uszczelniacze, osłona termiczna czy też koło kompresji. Często do uszkodzenia dochodzi w wyniku przegrzania turbosprężarki i stosowania oleju niskiej jakości lub zaniedbania terminowej wymiany oleju.

W większości przypadków regeneracja turbiny jest wymagana po pokonaniu 200 000 kilometrów. Najczęściej po takich przebiegach zużyciu ulegają uszczelnienia i łożyska wiatraka. Koszt wymiany turbosprężarki na nową jest bardzo wysoki i sięga nawet kilku albo kilkunastu tysięcy złotych, podczas gdy regeneracja zwykle kosztuje kilkaset złotych i pozwala na odzyskanie początkowej sprawności turbiny.

By Prezes