U podłoża udanej współpracy leżą nie tylko kompetencje partnerów biznesowych, ale również ich uczciwość oraz pełna wypłacalność. Nie wszyscy wiedzą jednak, w jaki sposób sprawdzić wiarygodność potencjalnego kontrahenta. Tym, którzy stoją właśnie przed tego rodzaju wyzwaniem podpowiadamy kilka sposobów na weryfikację rzetelności danej firmy.
Jak sprawdzić wiarygodność finansową potencjalnego kontrahenta?
Sprawdzenie wiarygodności potencjalnego kontrahenta to jedno z najważniejszych działań, które należy podjąć jeszcze przed rozpoczęciem współpracy biznesowej. Na szczęście współcześnie można to zrobić na wiele sposobów. Cennym źródłem inspiracji w tym zakresie może być z pewnością artykułu ze strony https://www.sprawdzona-dzialalnosc.pl/blog/jak-sprawdzic-firme-czy-twoj-kontrahent-jest-wiarygodny-finansowo, którego autor opisuje kilka możliwości weryfikacji partnera w biznesie.
Planując takie działania, warto skupić się zarówno na dokumentach urzędowych, jak i wirtualnej rzeczywistości. W pierwszym przypadku należy np. sprawdzić zaświadczenia z Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w drugim natomiast skupić się na referencjach klientów oraz kluczowych informacjach, podawanych przez daną firmę na stronie internetowej.
Czym jest baza CEIDG i kiedy warto z niej skorzystać?
Sprawdzając wiarygodność danej firmy, nie należy zapominać również o rejestrach publicznych. Jednym z nich jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, znana powszechnie pod nazwą CEIDG. To właśnie do niej muszą być wpisane wszystkie osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym zagadnieniu, zajrzyj do artykułu, umieszczonego pod adresem https://www.sprawdzona-dzialalnosc.pl/blog/co-to-jest-ceidg, gdzie wyjaśniono wszystkie najważniejsze kwestie z nim związane.
Alternatywnym rozwiązaniem będzie z kolei skorzystanie z danych Krajowego Rejestru Sądowego. Tutaj z kolei muszą zostać zapisane wszystkie spółki, co reguluje polskie prawo handlowe. Z rejestrów publicznych można dowiedzieć się, czy firma została zarejestrowana, kto jest jej właścicielem i czy nie zawiesił on swojej działalności.
Co o firmie mówią posiadane certyfikaty?
Certyfikaty, posiadane przez daną firmę, to kolejny aspekt, który warto sprawdzić przed rozpoczęciem współpracy biznesowej. Nie chodzi tu tylko o dokumenty, potwierdzające kompetencje pracowników, ale również i o te, które budują wiarygodność danego przedsiębiorstwa – zarówno w oczach klientów, jak i potencjalnych partnerów biznesowych. Przykład takiego certyfikatu zobaczysz na stronie Sprawdzona Działalność – Odbierz Certyfikat dla Twojej firmy, związanej z programem „Sprawdzona Działalność”. Dokument ten:
- podnosi wiarygodność i rozpoznawalność marki,
- buduje zaufanie wśród klientów i kontrahentów biznesowych,
- doskonale prezentuje się zarówno na ścianie w siedzibie firmy, jak i na jej stronie internetowej.
Tego rodzaju certyfikaty stanowią solidny fundament zaufania, na którym z powodzeniem można budować współpracę biznesową.
Rejestr Dłużników Niewypłacalnych – co warto o nim wiedzieć?
Rejestr Dłużników Niewypłacalnych to kolejny skuteczny sposób na weryfikację wiarygodności danej firmy. Zgromadzone są w nim informacje o podmiotach, mających problemy z uregulowaniem swoich zobowiązań finansowych. Taki rejestr prowadzony jest przez sądy gospodarcze, działające przy sądach rejonowych. Tutaj znaleźć można m.in. informacje o:
- osobach fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą, których upadłość została już ogłoszona lub w przypadku których wniosek został oddalony ze względu na zbyt niską wartość majątku w porównaniu do kosztów egzekucyjnych,
- niewypłacalnych spółkach, również tych z oddalonym wnioskiem o egzekucję sądową lub administracyjną,
- osobach, pozbawionych prawa prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak nietrudno się domyślić, rozpoczęcie współpracy z osobami lub spółkami, figurującymi w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych niesie ze sobą spore ryzyko, a informacje o takim zapisie powinny stanowić dla kontrahenta wyraźny sygnał alarmowy.
Jak działają wywiadownie gospodarcze?
Alternatywną formą wsparcia w weryfikacji wiarygodności firmy jest skorzystanie z usług wywiadowni gospodarczych. Przygotowują one dla swoich klientów raporty handlowe, zawierające również ocenę potencjalnego partnera, opartą na analizie jego wyników finansowych i zdolności kredytowej, wartości kapitału oraz ewentualnych zobowiązaniach. I choć taka współpraca wymaga stosownych nakładów finansowych, pozwala ona zaoszczędzić sporo czasu, przynosząc jednocześnie rzetelne informacje, pozwalające na sprawną weryfikację wiarygodności danej firmy.